Nettressurs for ny utgave av Rettslære (2021) finner du på https://rettslaere.fagbokforlaget.no!

Ta kontakt med digital@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

TEST DEG SELV side 305

  1. Hva er formålet med offentleglova?

    Lovens formål er å skape åpenhet om hva forvaltningen driver med, jf. § 1. Det vil styrke forutsetningene for ytringsfriheten, noe som anses vesentlig for folkets deltakelse i demokratiske prosesser. Formålet er også å styrke tilliten til offentlig sektor. Forvaltningen er avhengig av publikums tillit for å kunne jobbe effektivt. Offentlighet gir også rettssikkerhet for den enkelte fordi innsyn og åpenhet kan avsløre urimelige inngrep i den enkeltes rettigheter.

  2. Hva er hovedregelen om offentlighet?

    Hovedregelen (§ 3) er at forvaltningens saksdokumenter er offentlige, det vil si at alle kan kreve innsyn med mindre det er bestemt i lov eller forskrift at dokumentet skal eller kan unntas offentlighet.

  3. Hva er de viktigste unntakene fra hovedregelen om innsynsrett?

    De viktigste unntakene gjelder organinterne dokumenter, jf. § 14. Det er også unntak for innhentede dokumenter, jf. § 15.

    Selv om et dokument i prinsippet er åpent for innsyn for alle, gjelder innsynsretten ikke taushetsbelagte opplysninger, jf. § 13. Hva som er taushetsbelagt, framgår av forvaltningsloven § 13 flg. Hovedregelen er at alle opplysninger om personlige forhold er taushetsbelagt. Dette innebærer at mange dokumenter må anonymiseres før det kan gis innsynsrett.

  4. Hva er forskjellig og hva er likt mellom reglene om partsoffentlighet etter forvaltningsloven og reglene om innsynsrett etter offentleglova?

    Spørsmålet gjelder forholdet mellom partsinnsyn etter forvaltningsloven § 18 og offentleglovas innsynsrett for alle etter § 3.

    Begge lover gir innsynsrett for eksterne dokumenter, det vil si inngående eller utgående dokumenter. Taushetsplikt etter forvaltningsloven § 13 gjelder ikke dem som saken direkte gjelder (partene), se § 13a. En part har derfor større innsynsrett enn andre i slike dokumenter.

    Begge lovene har unntak for organinterne dokumenter, men i forvaltningsloven har en part innsynsrett i faktiske opplysninger i de interne dokumentene, jf. § 18c. I offentleglova er det ikke innsynsrett i faktiske opplysninger i interne dokumenter, jf. § 14.

  5. Hva menes med merinnsyn?

    Merinnsyn betyr at publikum gis større innsynsrett enn de har krav på etter loven, jf. § 11. Et forvaltningsorgan har plikt til å vurdere om de bør gi merinnsynsrett når noen ber om det.